fbpx

10 võimalust loosiratta kasutamiseks.

Üks lihtne ja põnev ning väga suure potentsiaaliga mänguvahend on loosiratas (nimetame seda ka õnnerattaks), sest seda annab kohandada ABSOLUUTSELT kõigele. Anna kommentaarides teada, kui mõne asja puhul ei saa seda kasutada ja mõtleme välja! 😉

Näite kõige igapäevasemast situatsioonist – kes katab laua!?! Kui pereliikmeid on 4, siis igaüks saab nö oma numbri ja kelle numbrile jääb näidik pidama, see saab õnnelikult lauda katta. Selles postituses ei taha ma aga tuua lihtsaid igapäevaelulisi näiteid, vaid ikkagi jagada eesmärgistatuid kasutusviise.

LIIKUMINE. Kõige lihtsam liikumismäng on see, kui enne õnnerattale hoo andmist, lepite kokku, mis tegevust tuleb teha. Seda liikumist tuleb teha nii palju kordi, kui ratas näitab. Näiteks on kokkulepitud tegevuseks kükitamine ja mina saan number 5 ning teen viis kükki, kuid sõber saab 20 ja teeb 20. Ükskord leidis 6 aastane tüdruk tükiks ajaks innustavat tegevust ja mängis seda mängu üksi, käies vanema käest alguses küsimas: “Mis liigutust ma nüüd teen?”. Muidugi on tore neid tegevusi ise välja mõelda, aga kui tahad kasutada olemasolevat ideedega lehte, siis leiad selle failina siit: liikumine.

MATEMAATIKA. Kõige lihtsam arvutusmäng liitmise õppimiseks – lükkad 2 korda ratast veerema ja ütled arvude summa. Mõnusam pähkel Sulle endalegi on nende arvude korrutamine 😉 Igale numbrile vastab konkreetne avaldis ning ülesanne on öelda vastus. Ideaalne nii liitmise-lahutamise kui ka korrutamise-jagamise tarbeks. Kui Sul pole mahti ise arvutusi välja mõelda, siis siin üks arvutusleht 100-piires arvutamisega (1. klass): arvuta ja 2.klassile sobiv korrutamise leht siin: korruta.

EESTI KEEL. Saab kasutada jällegi mitmeti, aga mina olen õnneratast kasutanud sõnaliikide kinnistamiseks ja kordamiseks. Kui tahad seda lähenemist kasutada, siis ühe ideelehe leiad siit: sõnad. Lihtsam ja õppimiseks sobiv variant – keskendu ühele sõnaliigile. Nimeta x-arv tegusõnu/omadussõnu/nimisõnu/liitsõnu jne. Seejärel võta fookusesse järgmine sõnaliik. Neid võib ka kirja panna, lauseid või jutte koostada – lase endal ja lapsel loovus valla!

TÄHESTIK. Lihtsaim eesti keele mäng, mida teha tähestikuga. Eesti tähestikus on 32 tähte, aga jättes välja kõik võõrtähed (millega algabki vähe sõnu), on tähti 23. See tähendab, et ratta igale numbrile vastab üks täht. Näited eri keerukusega ülesanneteks: Nimeta, mis täht on tähestikus nr …. . Ütle sõna, mis algab …. tähega. Moodusta lause, kus kõik sõnad algavad …. tähega.

LOODUSÕPETUS. Igale numbrile vastab üks loomaliik. Sobib nt Aliase variant, et teised peavad kirjelduse/kehakeel järgi ära arvama, mis loomaga tegu. Või on ülesandeks öelda, kus see loom elab, mida sööb jms.

TÕDE (ilma teota). See variant annab suurepärase võimaluse üksteise kohta rohkem teada saada. Mäng on kindlasti põnevam, kui enne mängima asumist, ühiselt koostada 23+1 küsimust. Mõni küsimus tekitab suurt elevust! “Mis on Su lemmiksöök?”, “Kus Sa üles kasvasid?”, “Milline on Sinu ideaalne pühapäevhommik?” jpm.

TÕDE või TEGU. Kuna rattal on eri värvi lahtrid, siis saab määrata värvidele erinevaid tähendusi. Näiteks võib valge tähendada tegu ja must tõde. Või vastupidi. Ja naturaalse tooniga jääb mängija üldse vahele!

Äraaarvamise mäng (RULETT). Ruudulisel paberil (nt nii: tabel) on numbrid ning igaüks teeb panuse ühele või mitmele numbrile. Keerutate ratast ning õigesti arvatud number toobki võidu! 

TUNNETUSe mäng. Iga kord alustatakse nr 1 ja ülesanne on saada ühiselt kokkulepitud number. Trikk ongi selles, et hoogu on vaja anda ja timmida just niipalju, et nool just kokkulepitud numbril pidama jääks.  

JA ratta NR 1, see kõige magusam võidunumber, võib olla ka lihtsalt kokkulepitud ÜLLATUS ja täiesti vaba mängumaa.

Aga lõpuks. Miks ei võiks lihtsalt otsustada või arvutada või hüpata? Te ju teate, miks! Sest nii on hulga põnevam ja kaasahaaravam, nii lastele kui teile endile!

Seega, kui tahad proovida, laenuta siit: https://www.laenulelu.ee/toode/onneratas/

Uute kohtumisteni!